Przez lata rozwoju technologii audio-wizualnych i graficznych, znaczna część przestrzeni informacyjnej przekształciła się w media wizualne. W odpowiedzi na ten trend promuję rozwiązania skupiające się na bazach wiedzy i danych, które są czytelne, kompaktowe i bogate w treść. [[Markdown]] w połączeniu z [[Zettelkasten|zettelkasten ]]doskonale sprawdza się w tym kontekście. Osobiście korzystam z [[Obsidian Publish|usługi Obsidian Publish]] ze względu na łatwość integracji, a mój zettelkasten tworzę właśnie w Obsidianie. Istnieje jednak wiele innych rozwiązań, takich jak: Logseq, Triliu, SiYuan, Notion, Jekyll, Hugo, GitHub Pages, MkDocs, Zettlr... ## Dlaczego warto tworzyć bazy wiedzy?  Tworzenie baz wiedzy jest kluczowe zarówno dla przedsiębiorstw, jak i społeczeństwa, także w indywidualnych potrzebach. Oto kilka powodów: 1. **Zarządzanie wiedzą** Bazy danych umożliwiają skuteczne gromadzenie, organizowanie i udostępnianie informacji. Zwiększa to efektywność pracy i ułatwia podejmowanie decyzji. 2. **Skalowalność** Baza wiedzy może rosnąć wraz z rozwojem projektu, przedsiębiorstwa czy organizacji. Rozwiązania takie jak [[Markdown|markdown]] czy [[Zettelkasten|zettelkasten]] umożliwiają łatwe dodawanie nowych informacji bez chaosu. 3. **Przystępność i czytelność** Tekstowe formaty zapewniają przystępność i czytelność danych, a także zapewnia względnie niskie (np. porównując z wideo) zużycie zasobów. Informacje można łatwo edytować, przeszukiwać i formatować. 4. **Współpraca** Centralne repozytorium informacji ułatwia współpracę między członkami zespołów, eliminując problemy związane z wersjonowaniem dokumentów. 5. **Dostępność** Dzięki usługom takim jak [[Obsidian Publish]] czy GitHub Pages, bazy mogą być dostępne online z dowolnego miejsca na świecie, co sprzyja pracy zdalnej i globalnej współpracy. 6. **Rozwój społeczeństwa** Bazy mogą przyczyniać się do rozwoju społeczeństwa poprzez udostępnianie wiedzy i zasobów edukacyjnych, np. otwarte repozytoria naukowe czy platformy edukacyjne. Tworzenie baz wiedzy staje się nie tylko praktyczne, ale i strategicznie ważne, pozwala unikać [[Szum Informacyjny|szumu informacyjnego]], są ważnym narzędziem w [[Społeczeństwo informacyjne|społeczeństwie informacyjnym]]. # Bazy wiedzy w „erze AI” Wiele podmiotów, które latami gromadziło dane, dzisiaj śpi na złocie. Rozwój [[Sztuczna Inteligencja|sztucznej inteligencji]] wymaga wiele, ale jednym z kluczowych elementów, są dane, wiedza — umożliwiające doszkalać modele językowe (LLM) lub korzystać z danych, jako kontekst w rozmaitych systemach [[Sztuczna Inteligencja#RAG|RAG]]. Budowanie osobistych baz wiedzy i spraw, które nas żywotnie interesują, otwiera wiele możliwości „zasilenia” sztucznej inteligencji i wykorzystywanie własnych zasobów jeszcze efektywniej, osiągając cele dokładniej i sprawniej z pomocą asystentów. # Baza wiedzy w sferze zawodowej Bazy wiedzy to jedno z moich ulubionych narzędzi w projektach, które buduje, czy zleceniach, które realizuję. Na potrzeby przedsięwzięć typowo informacyjnych (kampanie, research, media itd.) zbudowałem wiele baz wiedzy: publicznych, jak i wewnętrznych. Bazy wiedzy są nieodłącznymi częściami wszystkich projektów, które tworzę, a wielu z nich stanowią jądro działań - jak np. w przypadku projektu [Dobierz Konopie - Canpendium](https://dobierzkonopie.pl/canpendium) czy [Baza Wiedzy CPK](https://bazawiedzycpk.pl). # Bazy wiedzy i dokumentacje w przedsięwzięciach Chmura pełna źle opisanych folderów, PDF-y wymieszane z arkuszami, a na domiar złego musisz szukać linku, któryś gdzieś masz na czacie sprzed miesiąca? To idealne miejsce dla baz wiedzy. # Po co budować bazy wiedzy? Odpowiedzi na to pytanie jest wiele i wszystkie są dobre, bo **budowanie baz wiedzy jest dobre** samo w sobie — **dla naszego rozwoju**, dla sprawnego obiegu informacji, **dla pobudzania kreatywności**, dla zapamiętania ważnych rzeczy. Potrzeb związanych z obszarem baz wiedzy jest wiele i do każdego projektu należy podejść w sposób unikalny. Każda baza wiedzy ma jakiś cel, ma swoje mocne strony, musi być zaplanowana dobrze, tak aby porządku nie zaburzyła nawet duża ilość informacji (która z czasem się pojawi) - dlatego chętnie sięgam po metodę [[Zettelkasten|zettelkasten]].  Różne cele definiują różne rozwiązania w wymiarze zastosowanej technologii i architektury. W skrócie — rozróżniamy **bazy** **prywatne** i publiczne. Te pierwsze służą najczęściej ich bezpośredniemu twórcy i są tworzone lokalnie, na urządzeniach osobistych — w formie oprogramowania offline. Większość rozwiązań na rynku oferuje rozwiązania synchronizacji, a niektóre z nich nawet dostępu do edycji online.  Jeśli chodzi o **bazy publiczne** — te są bardziej skomplikowane, ponieważ jako rozwiązania publiczne wymają nieco bardziej skomplikowanej architektury technologicznej. Wymagają one także modułów zarządzania dostępami i współpracy zespołowej. Bazy wiedzy przybierają różne kształty — np.: **dokumentacji projektowych, cyfrowych ogrodów, archiwów i repozytoriów**. Bazy wiedzą mają skutecznie usprawniać proces zarządzania informacją.